Wednesday, February 8, 2012

Pilot Projek Untuk ASEAN New Car Assessment Program (ASEAN NCAP) Bakal Menjadi Kenyataan Pada Pertengahan 2012


Pilot projek untuk ASEAN New Car Assessment Program (ASEAN NCAP) dijadualkan untuk dimuktamadkan protocols nya selewat-lewatnya minggu depan di Sydney, Australia. Disana, wakil-wakil dari perancangan ASEAN NCAP akan bertemu dengan rakan sejawat mereka dari Australasian New Car Assessment Program (ANCAP) bermula dari 13-16 February 2012. ASEAN NCAP protocol dijadualkan untuk dilancarkan pada 16 Mac.

Sebuah crash test facility yang baru sedang dibina di Malaysia dan ujian pelanggaran akan bermula pada pertengahan 2012.

Nah! Sekarang ASEAN dan Malaysia khasnya bakal mempunyai protokol sendiri untuk NCAP mereka. Adakah ini akan meningkatkan kesedaran dipihak pengeluar kenderaan dan seterusnya pengguna tentang peri pentingnya memiliki kereta yang selamat? Apa komen anda?


Sumber: ANCAP.


4 comments:

  1. good.. benefit kpd malaysia, lbih kpd mnjadi tumpuan negara2 lain dlm sektor otomotif, merancakan lg perkembangan industri otomotif domestik, dan menjadi kn negara lebih bdaya saing dlm bidang ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah. Aku harap bab perlaksanaannya akan secantik bab perancangan dan atas kertas. Sebab yang selalu jadi masalah kat negara kita ni ialah bab perlaksanaan.

      Delete
  2. hmm Asean pun nak ada dah. Tapi kenapa asean jer bukan asia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan yang bagus. Sebab Euro boleh ada satu, takkan Asia takleh ada satu jer. Tapi biasala. ASEAN ni kan tak sama ngan Jepun, iaitu antara negara utama Asia.

      Aku takde la nak puji sangat2. Tapi at least ianya a step in the right direction

      Delete